top of page

Våra värdeord

Två par händer håller varandra på ett träbord

Relationer

Hos Civitas Assistans lär vi känna dig på riktigt och rekryterar rätt person till rätt kund, så att du kan leva ditt liv på ditt sätt med det stöd du behöver.

Flickan i rullstol med ledsagare utomhus

Tillit

Tillit är en grundpelare för en respektfull assistansrelation, och vi arbetar varje dag för att skapa ett förtroendefullt samarbete där du känner dig sedd, hörd och respekterad.

Flicka med Downs syndrom luktar på en blomma

Trygghet

Med vår långa erfarenhet av assistans, både personligt och professionellt, vet vi vad som krävs för att skapa en trygg assistans för dig, dina anhöriga och dina ovärderliga assistenter.

Så går det till att byta till oss

Att byta assistansanordnare till Civitas Assistans ska vara enkelt, tryggt och smidigt. Vi hjälper dig genom hela processen, du behöver inte oroa dig för det praktiska. Bytet är kostnadsfritt och vi ser till att din assistans rullar på utan avbrott under övergången.

 

Här är hur det går till steg för steg:

1.

Första kontakten

Börja med att kontakta oss här på webben, det går också bra att ringa oss på 076-893 38 80. Vi bokar in ett förutsättningslöst möte. På mötet får du berätta om din situation, dina behov och vad som är viktigt för dig. Allt sker på dina villkor, och du förbinder dig inte till något i detta skede. 

2.

Planering tillsammans

Om du känner att Civitas kan vara rätt för dig, planerar vi bytet tillsammans. Tillsammans går vi igenom hur själva bytet går till och lägger en plan för en trygg uppstart hos oss. Här diskuterar vi också praktiska saker som startdatum och hur du vill ha din assistans utformad.

3.

Vi sköter all administration

Vi vet att papper och myndighetskontakter kan vara det som avskräcker många från att byta bolag. Därför tar vi hand om all administration kring bytet. Vi skriver ett kundavtal mellan dig och Civitas Assistans samt (om du vill) en fullmakt som gör att vi kan företräda dig gentemot myndigheterna. Du kan lugnt luta dig tillbaka, vi fixar pappersarbetet.

4.

Övergång utan krångel

Civitas tar kontakt med din nuvarande assistansanordnare och hanterar uppsägningen åt dig. Vi ser till att följa uppsägningstider i ditt nuvarande avtal och anpassar vårt startdatum därefter, så att det inte uppstår glapp i din assistans. Dina nuvarande assistenter kan följa med till oss om du vill, de anställs då av Civitas Assistans från det datum vi tar över. 

5.

Uppstart med Civitas

När startdagen är kommen tar Civitas Assistans officiellt över som din assistansanordnare. Vi har då redan förberett allt i bakgrunden – anställningsavtal för assistenter, schema och genomförandeplan. På första dagen finns vi med och säkerställer att allt flyter på som det ska. Du får träffa övriga i ditt team hos Civitas: förutom din kontaktperson har du också tillgång till juridiskt stöd och andra resurser hos oss. Din assistans fortsätter utan avbrott och vi följer upp tätt i början för att försäkra oss om att du är nöjd och att allt känns bra.

Att vara kund hos oss

Hos Civitas Assistans är du aldrig bara ett namn i ett system. Vi lär känna dig på riktigt och bygger vår assistans tillsammans med dig och dina närstående. Tack vare vår nära relation med våra kunder är vi särskilt bra på att rekrytera rätt person till rätt kund. Vårt mål är att du ska kunna leva ditt liv på ditt sätt, med det stöd du behöver.

Glad pojke med Downs syndrom

Vi erbjuder

Närvaro

Vi finns på plats, inte bara på telefon

Du bestämmer – vi lyssnar

Respekt

Du bestämmer – vi lyssnar

Två flickor som skrattar tillsammans
Trygghet

Vi följer lagar och regler så att du kan känna dig säker

bottom of page